Travel: Niedzica. Zamek Dunajec

12:12

Dzisiaj porywam Was do pięknego zamku Dunajec, położonego w Niedzicy, w województwie małopolskim.

 Zamek został wzniesiony w XIV wieku przez Kokosza Berzeviczego, jednak dopiero po zakończeniu I Wojny Światowej został wcielony do terytorium naszego kraju. Był on wcześniej niezwykle piękną warownią obronną na granicy Polsko - Węgierskiej, będącą własnością rodu Jana i Rykolfa panów na Brzozowicy.



Dzisiaj zamek pełni funkcję atrakcji turystycznej, a jego część została zaadaptowana na sale gościnne dla członków Stowarzyszenia Historyków Sztuki. W sezonie, zwiedzanie zamku ma miejsce wyłącznie z przewodnikiem, jednak zimą, bilet wejścia upoważnia do zwiedzania warowni o dowolnej porze. Udostępnione turystom są sale mieszkalne, gdzie będziecie mogli przenieść się do świata jego mieszkańców. Ekspozycje to zarówno piękne pomieszczenia, jak i przedmioty codziennego użytku, ubrania, ozdoby, bibeloty i dodatki. Dla turystów udostępniona jest również kaplica oraz podziemia, w których mieści się m.in. sala tortur. Waszą uwagę z pewnością przykuje również niewielki dziedziniec ze studnią, i wysokimi schodami, które zaprowadzą Was w kierunku tarasu widokowego.








Zamek położony jest na skale, przy jeziorze Czorsztyńskim. Zbiornik wodny łączy ze sobą Gorce i Pieniny, czyli jedne z najpiękniejszych pasm górskich Karpat. Jako ciekawostkę, mogę Wam powiedzieć, że zbiornik ma głębokość 49,5 m, a linia brzegowa wynosi 29,9 km. Robi wrażenie, prawda? Jezioro Czorsztyńskie pełni jeszcze jedną, ważną funkcję. Zapora, która dla wielu jest świetnym punktem widokowym i atrakcją turystyczną, pozwala na wyrównanie poziomu wody w obu częściach zbiornika. Co więcej, upuszczanie wody z górnego zbiornika, pozwala mieszczącej się tam elektrowni wodnej na generowanie "zielonej" energii elektrycznej.





Dzisiaj zamek pełni funkcję atrakcji turystycznej, a jego część została zaadaptowana na kawiarnię i niewielki hotel. Jak podoba Wam się zamek w Niedzicy? Zwiedzaliście kiedyś te miejsce? 


You Might Also Like

58 opinii:

  1. Piękne zdjęcia! A widoki na żywo jeszcze piękniejsze :D Byłam w tym miejscu i bardzo miło wspominam. Dzięki za tą wędrówkę w głąb wspomnień :)

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. Widać bardzo klimatyczne miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne miejsce! Byłam widziałam i potwierdzam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jakie ładne widoki, świetne zdjęcia , szkoda ,że tak daleko ode mnie :-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Zwiedzałam. Wnętrze zamku nie jest jakoś szczególnie zachwycające, ale z zewnątrz prezentuje się bardzo interesująco. Szczególnie fajnie jest płynąć z jednego zamku do drugiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację. Zwiedzając miałam pewien niedosyt... :) Niestety jednak nie udało się zimą przepłynąć do Czorsztyna :D

      Usuń
  6. Bajeczne miejsce :-) Piękne zdjęcia :-)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jej, muszę tam koniecznie jechać. Koniecznie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nigdy tam nie byłam zimą. Pięknie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zima, a zwłaszcza zachód słońca to niesamowita sprawa. Koniecznie musisz tam wrócić :)

      Usuń
  9. bardzo ładne zdjęcia, wstyd to napisać, ale jeszcze nigdy nie byłam w tym miejscu;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Śliczne zdjęcia, dziękuję za wspaniałą wycieczkę bez wychodzenia z domu.

    OdpowiedzUsuń
  11. Jakie piękne zdjęcia! Chciałabym zobaczyć te miejsca. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki, abyś mogła tam pojechać ;) Pozdrawiam cieplutko:)

      Usuń
  12. Uwielbiam Niedzicę i choć mam ją na wyciągnięcie ręki, nigdy nie byłam tam zimą, ale po obejrzeniu tych pięknych zdjęć postanowiłam to zmienić! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam w takim razie na Twoją relację ;) Koniecznie podziel się swoimi wrażeniami :)

      Usuń
  13. Byłam tam w zeszłym roku :) Tyle że latem. Ogrooom ludzi trochę mnie przeraził, a ze względu na to, że byłam z małą córką (niecierpliwą) nie zwiedzaliśmy zamku z przewodnikiem, tylko wykupiliśmy bilet wstępu bez tej opcji. Zamek mam więc tak czy inaczej zaliczony :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oh! My nie mogliśmy latem wejść bez przewodnika :( Musieliśmy odpuścić, ponieważ przyszłoby nam czekać 3-4h na swoją kolej ;)

      Usuń
  14. Byłam, urocze miejsce!
    pozdrawiam serdecznie z nad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  15. wow cudowne miejsce i wspaniale fotografie :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Zdjęcia po prostu powalają, rzeczywiście przepiękna okolica, warta zwiedzenia.

    OdpowiedzUsuń
  17. Od dawna wybieram się do Nidzicy i jakoś nie mogę dojechać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie. Widoki na żywo są dużo bardziej zapierające dech w piersiach :)

      Usuń
  18. Piękne, zimowe zdjęcia! Urzekły mnie te niebieskości... nie miałam jeszcze okazji zwiedzać Niedzicy, a szkoda! Bardzo chciałabym. :) Dzięki Tobie wpisuję go na moją listę miejsc do zobaczenia. <3

    OdpowiedzUsuń
  19. Byłam na wakacjach i zachwyciłam się widokiem, ale widzę, że zimą jest jeszcze bardziej malowniczy.

    OdpowiedzUsuń
  20. Do Niedzicy jeździłam od dziecka. Bywałam tam często raz do roku. Miejsce to kojarzy mi się z legendami o duchach, historiami o Janosiku i wspaniałymi widokami. I teraz, jako osoba dorosła również chętnie wracam w te okolice :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Legend jest mnóstwo, załapał się także skarbiec ze złotem, który podobno pozostawili Inkowie ;) Cóż, magiczne miejsce! ❤

      Usuń
  21. Zawsze byłam latem. Ale zimą zachwyca to miejsce :) natalia.

    OdpowiedzUsuń
  22. Byłam w Niedzicy latem i miło wspominam wizytę, ale widzę, że zimą to jest tam po prostu bajecznie! Kurrrcze!

    OdpowiedzUsuń
  23. Przepiękne zdjęcia! Aż zatęskniło mi się za Polską :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Piekny bajkowy pejzaz za jakim bardzo tesknie w Paryzu ;-) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ❤ Paryż również jest piękny. ah, aż ja zatęskniłam :)

      Usuń
  25. Przepiękne zdjęcia i pokazują, że nie trzeba jechać na drugi koniec świata, żeby zobaczyć coś zachwycającego!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Coś w tym jest :) Jak to mawiają - cudze chwalicie, swego nie znacie. ❤

      Usuń
  26. Często jesteśmy w Zakopanem, do Niedzicy jeszcze nie dotarliśmy a widzę, że musimy to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo bliziutko, warto wyskoczyć na jeden dzień, gdy w Zakopcu pogoda nie dopisuje ;) W sezonie należy jednak wziąć pod uwagę masę turystów.

      Usuń
  27. Piękne miejsce, a zimowa aura dodaje magii.

    OdpowiedzUsuń
  28. Piękne zimowe zdjęcia zrobiłaś:) Byłam tam kiedyś i widoki są naprawdę zachwycające:)

    OdpowiedzUsuń
  29. Piękne miejsce moi znajomi tam byli i mowili ze warto:)

    buziaki:*
    WWW.KARYN.PL

    OdpowiedzUsuń
  30. Zimą wygląda chyba jeszcze pięknej!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję!

Recenzja "Harry Potter i Przeklęte Dziecko"

Ta dziewczyna naprawdę czerpie z życia pełnymi garściami i bierze jak swoje

Ta dziewczyna naprawdę czerpie z życia pełnymi garściami i bierze jak swoje
Wywiad: Portal Warszawa i Okolice

Recenzja książki: Sodoma

Recenzja książki: Sodoma
Sodoma. Hipokryzja i władza w Watykanie