WSZYSTKO ZA EVEREST - Jon Krakauer

21:06

Mówią, że nie powinno się czytać książek po obejrzeniu ich ekranizacji. Ale mówią też, że nie ma nic lepszego niż świetnie napisana powieść. 



Wydaje mi się, że nie istnieje na tym świecie górski piechur, który nie marzy o wspinaczce na najwyższą górę świata. Snuć można, jednak tylko odważni są w stanie zrealizować swoje pragnienia. Lata mijają, sprzęt służy coraz lepiej, czas podjąć wyzwanie! Pasja i możliwości to największe motywatory himalaistów.

Film Everest to niezwykle poruszająca produkcja. Piękne zdjęcia, świetny scenariusz i niesamowita gra aktorska sprawiają, że w mgnieniu oka stajemy twarzą w twarz z najwyższą górą świata. Nie byłoby jednak tego wszystkiego, gdyby nie liczne opowieści uczestników tej wyprawy. 

Przyznam jednak, że przed rozpoczęciem przygody z najwyższą górą świata, długo zastanawiałam się, co takiego kryje jej samotny szczyt. Dlaczego tak wiele osób decyduje się wyruszyć w najtrudniejszą wyprawę w swoim życiu, opuścić najbliższych na dwa miesiące, tułając się wśród lodospadów i zamieci śnieżnych, nie mając nawet zabezpieczenia, że przeżyją daną podróż. Gra o wszystko. Odpowiedź zaskoczyła mnie już na pierwszych stronach książki. Everest przyciąga niczym magnes. Będąc u jego stóp, marzysz by walczyć o każdy kolejny metr, który pomoże Ci stanąć na jego szczycie. Jeśli nie wejdziesz - z pewnością wrócisz, by podjąć kolejne wyzwanie. A jeśli masz okazję, ale brakuje Ci przygotowania, z na pewno staniesz na wysokości zadania, by dołączyć do najlepszych.

Historia Jona Krakauera przez lata budziła wiele kontrowersji, bowiem każdy z himalaistów, którzy zdecydowali się zdobyć szczyt w 1996 roku, bieg zdarzeń opisywał w zupełnie inny sposób. Skąd ta rozbieżność? Wyobraźcie siebie postrzegania świata na wysokości kilku tysięcy metrów nad poziomem morza. Rozrzedzone powietrze, mała ilość tlenu, docierającego do mózgu, szybsze bicie serca, strach i walka o przetrwanie. Czy sądzicie, że połączenie tych elementów może nie wpływu na postrzeganie otaczającej rzeczywistości? 

Jon Krakauer jest naszym przewodnikiem i narratorem podczas lektury, który w niezwykle plastyczny sposób opisuje poszczególne elementy podróży. Nawiązuje do do historii himalaizmu, dokładnie opowiada o wszystkich uczestnikach wypraw, przybliża nam ich biografię, umiejętności i rzeczy, które motywowały ich do rozpoczęcia wyprawy. Pozwala nam również poznać cały organizacyjny galimatias, nad którym czuwają organizatorzy. Głównym meritum tej historii jest jednak sama wędrówka, metody aklimatyzacji, niedogodności, dolegliwości związane z chorobą wysokościową czy niezwykle pomocne zastępy Szerpów oraz to, co najważniejsze - walka z naturą. Góra pokonała wielu, jest ogromnym wyzwaniem dla każdego, kto decyduje się zdobyć jej szczyt. Aby jednak dowiedzieć się, co kryją karty książki, musicie przekonać się sami.
Sprawdź na stronie Księgarni Livro
Ci, którzy oglądali film wiedzą, jak kończą się losy bohaterów powieści. Ci, którzy nie mieli dotąd odwagi stanąć oko w oko z najwyższą górą świata, powinni sięgnąć po książkę Wszystko za Everest. Nie trzeba być miłośnikiem gór, by znaleźć na jej kartach wiele interesujących informacji. Nie trzeba również być fanem biografii i reportaży, bowiem książka choć odnosi się do prawdziwych losów, może być traktowana jako thriller najwyższej rangi.

You Might Also Like

32 opinii:

  1. Widziałam i bardzo mi się podobał :) Chyba dzisiaj obejrzę raz jeszcze :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oo nie widziałem, ale czuje się baaaardzo zachęcony :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Film był świetny, więc na pewno książka również :)

    OdpowiedzUsuń
  4. czytałam, oglądałam. i film i książka są świetne. pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dla mnie książka do jak najszybszego przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  6. Filmu nie widziałam i nawet nie wiedziałam, że takowy istnieję. Niemniej jednak tematyka Everestu od przeczytania powieści pt."Everest" bardzo mnie ciekawi. Już dawno polecono mi "Wszystko za Everest", ale jakoś tytuł wypadł mi w pamięci. Muszę koniecznie jak najszybciej się z nim zaznajomić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie obejrzyj film. Jest fenomenalny pod każdym względem:)

      Usuń
  7. Odpowiedzi
    1. O proszę! Cieszę się, że mogłam zasugerować Ci en tytuł. Udanej lektury;)

      Usuń
  8. nie widziałam filmu, ale najpierw wolę czytać książki :) Chętnie się skuszę na nią :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Filmu nie oglądałam, z książką też się nie zetknęłam. Jednak - ciekawi mnie. Tym bardziej, gdy się nie zna zakończenia właśnie.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie masz rację :) z tego powodu nie zdradziłam Wam zakończenia :)

      Usuń
  10. Film już za mną, trochę żałuję, że nie zaczęłam od książki, ale z pewnością prędzej czy później po nią sięgnę :)

    Pozdrawiam
    ver-reads.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Choć góry to moja codzienność, jakoś nie fascynują mnie tego typu tematy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O proszę :) ja bardzo dużo czytam o wspinaczkach, właśnie z powodu miłości do gór;)

      Usuń
  12. Musze obejrzec! Marzy mi sie taka wyprawa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gorąco polecam. Jeśli chodzi o film, naprawdę nie należy do najprostszych.

      Usuń
  13. Podziwiam ludzi, którzy decydują się na taką wyprawę! Uwielbiam chodzić po górach, ale na coś takiego chyba bym się nie odważyła. Książka na pewno jest warta przeczytania, może kiedyś będzie mi dane to zrobić :D

    Pozdrawiam!
    zaczytana-w-fantastyce.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, przy takich wyprawach widać to, jak bardzo góry potrafią być zakorzenione w sercach himalaistów.

      Usuń
  14. Chętnie przeczytam, uwielbiam książki oparte na prawdziwych historiach. I przyznam, że nie rozumiem ludzi, którzy decydują się na taką wyprawę - może "Wszystko za Everest" chociaż trochę pomoże mi ich zrozumieć.

    Kinga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sądzę, że dużo wyjaśni ;) ja świetnie rozumiem wszystkich, którzy biorą udział w takich wyprawach, sama może pewnego dnia zdecyduję się na wspinaczkę.

      Usuń
  15. o, nie wiedziałam, że jest film.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie wiem o co chodzi, ale mam problem z sięganiem po takie książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To niezwykle trudna tematyka, ale moim zdaniem warto poznać ten tytuł, chociażby z uwagi na mechanizmy ludzkiej psychiki, które kierują bohaterami.

      Usuń

Dziękuję!

Recenzja "Harry Potter i Przeklęte Dziecko"

Ta dziewczyna naprawdę czerpie z życia pełnymi garściami i bierze jak swoje

Ta dziewczyna naprawdę czerpie z życia pełnymi garściami i bierze jak swoje
Wywiad: Portal Warszawa i Okolice

Recenzja książki: Sodoma

Recenzja książki: Sodoma
Sodoma. Hipokryzja i władza w Watykanie