Stanisław Grzesiuk - Pięć lat kacetu

08:47

Macie książki, do których wracacie po latach? Historie, które niegdyś Was poruszyły i które chcielibyście poznać na nowo?


Pięć lat kacetu to powieść, którą znają niemalże wszyscy. Nie była, co prawda lekturą szkolną, jednak porusza ważne dla nas, Polaków, zagadnienia II Wojny Światowej. Stanisław Grzesiuk dzieli się swoimi wspomnieniami z obozów koncentracyjnych: Dachau, Mauthausen i Gusen, opisując je z humorem, brutalnością i olbrzymią klasą. Jak pisze wydawca, w maju 1958 roku książka trafiła do księgarń w całej Polsce i już po chwili została wyprzedana. Jeszcze nikt w historii polskiej literatury nie poświęcił tak dużo, by stworzyć książkę, opisującą jedne z najbardziej traumatycznych przeżyć ludzkiej jednostki. Pobyt w obozach koncentracyjnych to krocie cierpienia, strachu, głodu, ciężkiej pracy i walki o każdy kolejny dzień, kto więc chciałby przywracać demony przeszłości?

Najnowsze wydanie, które proponuje Wam wydawnictwo Prószyński i S-ka, to powieść porównana z rękopisami Stanisława Grzesiuka. Wszystkie fragmenty, które latami były usuwane przez cenzurę, zostały przywrócone, a także opatrzone komentarzami samego autora. Jeśli więc chcecie mieć tę powieść na swojej półce lub podarować ją komuś w prezencie, koniecznie szukajcie tego wydania.

Stanisław Grzesiuk w swojej książce jest niezwykle naturalny. Historia jest trudna, bolesna, ale i niezwykle precyzyjna. Wiele powieści nawiązujących do pobytu w obozach koncentracyjnych, traktuje temat ogólnikowo, a więc Pięć lat kacetu dzięki temu jest wyjątkowe. Grzesiuk opowiada o życiu więźnia, zdradza historie, dzięki którymi przetrwał to piekło, nie raz zaznaczając, że tylko przebiegłość mogła uchronić go przez szybką śmiercią. W książce nie ma tematów tabu. Pojawi się miłość, przyjaźń, głód, ból, homoseksualizm, braterska pomoc i lojalność. Nie raz również zostaniecie również postawieni przed ścianą z myślą „A co ja bym zrobił?”.

Sprawdź na stronie Wydawnictwa
Gorąco polecam Wam tę książkę. Pięć lat kacetu Stanisława Grzesiuka to powieść obowiązkowa, której nie może zabraknąć w Waszej biblioteczce. Autor nie analizuje zdarzeń, nie zastanawia się, „co by było gdyby”, a przedstawia suche fakty, opisuje swoje doświadczenia i obserwacje, dzięki którym czytelnik może samodzielnie wyciągnąć wnioski.  Bardzo się cieszę, że na rynku pojawiło się nowe wydanie tej książki. Mam szczerą nadzieję, że nie przejdziecie obok niej obojętnie. 

You Might Also Like

31 opinii:

  1. Ja uwielbiam kryminały i jak mam czas to wracam ponownie do nich :)
    Zapraszam do siebie :)
    https://migliorevita.blogspot.com/2018/01/nowy-rok-na-sportowo-od-zaful.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To niestety nie jest kryminał, się książkę z pewnością należy przeczytać. :-)

      Usuń
  2. Odpowiedzi
    1. Rozumiem, to mimo wszystko trudna książka. Trzeba naprawdę mieć ochotę na to, by się z nią zmierzyć.

      Usuń
  3. Pięć lat kacetu to powieść, którą znają niemalże wszyscy. - ja pierwszy raz słyszę :D
    I to zupełnie nie typ literatury, którą czytam :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Zainteresowała mnie ta książka i możliwe, że się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Piszę właśnie recenzję tej książki :) Grzesiuka czytałam już jako dzieciak, jak podbierałam ten tytuł rodzicom. Podoba mi się to, że pisze samą prawdę o tym, jak było w obozach, bez owijania i bez delikatności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Owszem, nie ma na rynku wielu takich książek. Pięć lat kacetu dzięki temu zasługuje na szczególną uwagę:)

      Usuń
  6. Niestety, ale to zupełnie nie jest moja tematyka :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, ponieważ to naprawdę interesujący tytuł. Niemniej, rozumiem.

      Usuń
  7. Fantastyczny klasyk. Super że go przypomniałaś :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Raczej nie jestem w odpowiednim nastroju do takich ciężkich tematów. :/
    A odpowiadając na pytanie z początku - mam sporo takich książek, do których regularnie wracam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To trudna książka, zdecydowanie wymaga od czytelnika chęci do jej lektury. Pozdrawiam;)

      Usuń
  9. Ciekawa jestem tego nowego wydania...muszę poszukać w księgarni.
    pozdrawiam serdecznie z nad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
  10. mam ją w domu, czytałam w liceum, ale muszę do niej wrócić, bo wtedy wiadomo, nie czytałam jej z takim zaangażowaniem jak powinnam...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem bardzo ciekawa, jak odbierzesz ją po latach. Życzę Ci miłej lektury:)

      Usuń
  11. Nie znają jej wszyscy, bo ja pierwszy raz słyszę ten tytuł! No nie wiem, chyba nie jestem teraz w nastroju do takiej tematyki i też nie sięgam po nią zbyt często ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, to bardzo trudny temat, ale warto się z nim zmierzyć, ponieważ stanowi bardzo duży element naszej historii. Pozdrowienia :)

      Usuń
  12. Czytałam wiele lat temu tę powieść. Dobrze, że wydawnictwo zdecydowało się na nowe wydanie, bo książka zasługuje na to, by ją przypominać.

    OdpowiedzUsuń
  13. Uwielbiam książki tego typu, można wysunąć wiele refleksji, niestety dramatycznie smutnych

    OdpowiedzUsuń
  14. Książka Grzesiuka jest bolesna, trudna i bardzo prawdziwa, ale z pewnością warto ją przeczytać - i to koniecznie w tym wydaniu. Przyłączamy się do Twoich poleceń i mamy nadzieję, że tytuł zyska taką popularność na jaką zasługuje.

    OdpowiedzUsuń
  15. Książka, po którą zdecydowanie warto sięgnąć, wiele się z niej wynosi.

    OdpowiedzUsuń
  16. Na pewno warto zapoznać się z ta książką...

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję!

Recenzja "Harry Potter i Przeklęte Dziecko"

Ta dziewczyna naprawdę czerpie z życia pełnymi garściami i bierze jak swoje

Ta dziewczyna naprawdę czerpie z życia pełnymi garściami i bierze jak swoje
Wywiad: Portal Warszawa i Okolice

Recenzja książki: Sodoma

Recenzja książki: Sodoma
Sodoma. Hipokryzja i władza w Watykanie