Kamień - Małgorzata i Michał Kuźmińscy

16:36

Kamień… ile motywów i metafor z nim związanych znacie? 

Przewrotny tytuł najnowszej książki Małgorzaty i Michała Kuźmińskich to wyjątkowo dobra powieść obyczajowa z elementami interesującego kryminału. Nie spotkacie w niej idealnie ukrytej intrygi i skrupulatnie prowadzonego śledztwa przez zespół policjantów i detektywów. Czeka na Was stosunkowo aktualna książka, rozbijająca się o problem uchodźców, konfliktów społecznych i etnicznych. Bohaterowie, których poznacie nie są przypadkowi. Każda postać pozwoli Wam dostrzec, poznać i zrozumieć problematykę powieści. Co w takim razie wydarzyło się w Kamieniu?

Niewielka miejscowość, w której Kuźmińscy zdecydowali się osądzić losy bohaterów znajduje się w jednej z moich ulubionych części Polski, pomiędzy Nowym Sączem a Nowym Targiem. Tuż u stóp Tatr! Z zapartym tchem możecie wypatrywać znajomych rejonów i spokojnego klimatu sielskiej mieściny. Niestety jednak w tak swobodnej atmosferze z pewnością nie powstałaby tak dobrą książką. Nasza historia nabiera tempa, gdy zostają odnalezione zwłoki małego chłopca, a do śledztwa zostaje włączona antropolog Anna Serafin i towarzyszący jej dziennikarz śledczy Sebastian Strzygoń.
Sprawdź na stronie Wydawnictwa
Głównym motywem książki są etniczne niesnaski w niewielkiej społeczności. Długo zastanawiałam się podczas lektury, jak wygląda dzisiaj stanowisko każdego z nas. Doskonale pamiętam, jak w moich rodzinnych stronach Romów nazywano Cyganami, myśląc o bardzo pejoratywny znaczeniu tego słowa, i przypisywano im (często niesłusznie) najgorsze cechy: oszustów, złodziei, a nawet gwałcicieli. Straszyli nimi dzieci, nie akceptowali ich obecności, bali się poznać romską kulturę i obyczaje. Kuźmińscy rzucają jednak nowe światło na postrzegania ich mikrospołeczności w dzisiejszych czasach. Pokazują życie, codzienność jako zbiorowisko ludzi takich jak my, ale o własnych obyczajach i wartościach. Anka, jako kulturoznawca ma dotrzeć do prawdy, analizując postępowanie Romów i obserwując ich zachowanie. Zostaje wrzucona w sam środek społeczności, by odkryć prawdę, ale czy w chwili, gdy w grę wchodzą stereotypy, mity i legendy, a także giną kolejne dzieci w niewyjaśnionych okolicznościach prosto będzie wykonać swoją misję? 

You Might Also Like

12 opinii:

  1. Intryguje mnie w tej powieści aktualne tematy, które wydaje mi się, że są dość szeroko określone. Dodatkowo dawno nie czytałam żadnej książki, która przedstawiałaby opowieść, w której dochodzi do porwania dzieci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poprzez aktualne tematy mam na myśli zdarzenia dziejące się równolegle do tego, o czym mówi się w mediach... :)

      Usuń
  2. Niewielkie społeczności zazwyczaj gwarantują niezapomnianą fabułę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj, intrygująco! Muszę odświeżyć swoją biblioteczkę, bo dawno nie robiłam żadnych zakupów i ta książka zapewne znajdzie się na mojej liście :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gorąco polecam książki Kuźmińskich. Wierzę, że przypadną Ci do gustu.

      Usuń
  4. Koniecznie muszę przeczytać! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Fabuła jakoś nieszczególnie mnie zainteresowała, dlatego nie będę na siłę szukać tej książki, ale jeśli kiedyś przypadkiem trafi w moje ręce, to z czystej ciekawości dam jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Oo wydaje się interesująca z opisu ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawe czy by mi się spodobała ta książka.

    OdpowiedzUsuń
  8. Wydaje mi się, że książka powinna mnie zainteresować, chętnie umówię się z nią na spotkanie. :)
    Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję!

Recenzja "Harry Potter i Przeklęte Dziecko"

Ta dziewczyna naprawdę czerpie z życia pełnymi garściami i bierze jak swoje

Ta dziewczyna naprawdę czerpie z życia pełnymi garściami i bierze jak swoje
Wywiad: Portal Warszawa i Okolice

Recenzja książki: Sodoma

Recenzja książki: Sodoma
Sodoma. Hipokryzja i władza w Watykanie