Blondynka w Urugwaju - Beata Pawlikowska

11:44

Czytacie książki podróżnicze? Ku mojemu zaskoczeniu, bardzo często sięgam po propozycje Beaty Pawlikowskiej. Zawsze lekko napisane, merytoryczne i przede wszystkim bajkowo zdobione rysunkami autorki książki. Poznajcie Blondynkę w Urugwaju



Niewielkie Państwo w Ameryce Południowej, graniczące pomiędzy Argentyną a Brazylią liczy zaledwie 3,4 mln mieszkańców. Życie tam jednak toczy się własnym szlakiem, czas do godziny 10:00 jakby się zatrzymuje, a lokalne knajpki rozsmakowują nas głównie w mięsnych daniach. Nie brakuje życzliwych ludzi, którzy po chwili odsłonią swoje prawdziwe oblicze ani tajemniczych jegomościów, których nie chcielibyśmy spotkać w najciemniejszej uliczce. Kraj jednak wydaje się bardzo pozytywny, każdy uczeń w szkole dostaje własnego laptopa, a o codzienne flow wielu mieszkańców dba legalny dostęp do marihuany.

Blondynka oprowadza nas po wybrzeżu, poznacie: Colonia del Sacramento, Montevideo i Punta del Ester, przeplecione życiem ludzi, opisami krajobrazu, kulturą i jedzeniem. Wszystko z kolei zwieńczone wieloma pięknymi fotografiami i rysunkowymi adnotacjami. 

Pawlikowska zauroczyła mnie swobodnym podejściem do stworzenia kolejnej książki. W jej świecie słowotwórstwo, brak interpunkcji i kaleczenie zasad gramatyki, które dla nas są istotne na porządku dziennym, dla niej nie mają znaczenia. Nie boi się złej interpretacji, nie konfrontuje z czytelnikiem, zmusza jednak do samodzielnego wyciągania wniosków. Z wieloma przemyśleniami nie potrafiłam zgodzić się podczas lektury, inne z kolei chciałabym przedyskutować, ale całość oceniam jako dobrą. Ogromną stratą był dla mnie brak opisu zabytków, ważnych miejsc turystycznych, które dla przeciętnego turysty starają się gratką, gdy samodzielnie planuje urlop. Mało kto zdecyduje się na samotną wyprawę w sam środek obcej kultury i społeczności. Gdybym miała ocenić książkę, dałabym jej 6/10. 

You Might Also Like

10 opinii:

  1. Czasami zdarza mi się sięgnąć po literaturę podróżniczą, jednak nigdy chyba nie czytałam Pawlikowskiej :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Swego czasu czytałam dość sporo książek podróżniczych, ale teraz jakoś mniejszą mam werwę do tego. Beate Pawlikowską znam głownie z książek motywacyjnych. Jedną z nich akurat czytam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałem, masz rację- w książce brakuje ciekawostek i propozycji dla zwyczajnych turystów. Jest jednak interesująca.

    OdpowiedzUsuń
  4. Na razie po nią nie sięgnę, ale może za jakiś czas :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czasami ięgam po tego typu ksiązki

    OdpowiedzUsuń
  6. jest na mojej liscie do zrobienia, na razie Kapuscinski

    OdpowiedzUsuń
  7. Mnie nie bardzo kręcą dalekie kraje, bardziej ciekawią mnie podróże po Europie, a już najbardziej po Polsce i sama obecnie przygotowuję książkę właśnie na ten temat :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytałam dwie książki Pawlikowskiej. Jedna to poradnik, druga to kurs języka hiszpańskiego. Obie bardzo mi się podobały. Ciekawa jestem jak pisze książki/przewodniki podróżnicze.

    Pozdrawiam,
    http://tamczytam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Po podróżnicze książki zawsze chętnie sięgam, oczywiście nie każda podróż jest w pełni udana, ale jednak sporo wiedzy można z nich wyciągnąć, inspiracji do zwiedzania świata, poznania klimatu danych regionów. :)
    Bookendorfina

    OdpowiedzUsuń
  10. Kaleczenie zasad gramatyki i interpunkcji to wstyd, a nie wolność artystyczna. A co ona? Futurystka? Niestety jej pseudopsychologiczny bełkot dojrzałego czytelnika może przyprawić jedynie o mdłości.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję!

Recenzja "Harry Potter i Przeklęte Dziecko"

Ta dziewczyna naprawdę czerpie z życia pełnymi garściami i bierze jak swoje

Ta dziewczyna naprawdę czerpie z życia pełnymi garściami i bierze jak swoje
Wywiad: Portal Warszawa i Okolice

Recenzja książki: Sodoma

Recenzja książki: Sodoma
Sodoma. Hipokryzja i władza w Watykanie