Projekt Szekspir powraca, a na pokładzie niezastąpiony Jo Nesbø!

22:44

Projekt Szekspir to fantastyczna inicjatywa brytyjskiego wydawcy Hogarth Press, który z okazji 400 rocznicy śmierci Williama Szekspira zaprosił znanych i cenionych twórców z całego świata do stworzenia nowych książek, nawiązujących do dramatów mistrza. Cały projekt możecie śledzić pod adresem www.szekspir.lubimyczytac.pl, tymczasem ja zapraszam do przeczytania recenzji najmłodszego dziecka na polskim rynku Wydawniczym - Jo Nesbo - Macbeth.

Na samym początku muszę zdradzić Wam kontrowersyjny fakt z mojego życia. Jako uczennica, licealistka właściwie nie czytałam książek, które były aktualnie obowiązującymi w szkole lekturami. Wśród tytułów, które trafiły w moje ręce, a później były wykorzystane do pracy maturalnej, znalazł się jednak fascynujący Makbet i motyw szaleństwa, którego zdołałam się w nim doszukać. 

Szekspirowski Macbeth tym razem został przeniesiony w lata 70-te XX wieku, gdzie silny, niezależny policjant, imieniem Duncan, wspinający się po szczeblach zawodowej kariery decyduje się pomóc swojemu przeznaczeniu. Zmotywowany przepowiednią, wsłuchany w słowa swojej Lady, popełnia makabryczną zbrodnię, w której ginie niewinny człowiek. Czy zdolny, błyskotliwy policjant mógłby otrzymać awans, będąc mordercą? Czy piętno, które odcisnął pozwoli mu wieść spokojne życie? Czy lawirując pomiędzy moralnością a zdradą i żądzą władzy ma jeszcze wpływ na to, jak będzie wyglądała jego przyszłość? Jaką rolę w tym wszystkim odgrywa kobieta, miłość tytułowego Macbetha, czyli szefowa kasyna Inverness.

Sprawdź na stronie Wydawnictwa
Jo Nesbo w swojej najnowszej książce udowodnił, jak dojrzałym pisarzem stał się na przełomie lat. Dzisiaj każda z jego postaci jest bardzo przemyślana i dopracowana. Nie ma nic nie wnoszących wątków, nie ma słów rzuconych na wiatr. We wszystkim, co do tej pory stworzył znalazł się pewien klucz, który pozwala szekspirowskiej historii dać nowe życie. Jestem pod ogromnym wrażeniem, choć momentami lektura mnie nużyła, a na samym początku nie potrafiłam się odnaleźć wśród wątków czy imion bohaterów. Uważam jednak książkę Macbeth za interesującą i bardzo wciągającą. Polecam!

You Might Also Like

28 opinii:

  1. Nie miałam pojęcia o projekcie Szekspir. Świetna inicjatywa, a i książka zapowiada się ciekawie. Uwielbiam takie motywy w powieściach tego gatunku.
    Tak na marginesie, też rzadko sięgałam po lektury. Pamiętam tylko, że w liceum udało mi się przeczytać dwie "Inny świat" i "Zdążyć przez Panem Bogiem" :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O proszę ;) nie jestem jedyna :D projekt Szekspir jest interesujący, koniecznie przeczytaj więcej:)

      Usuń
  2. Ja akurat byłam grzeczną uczennicą i przeczytałam prawie wszystkie lektury. "Makbeta" bardzo dobrze pamiętam, z kolei zastanawiam się, czy przerabiałam "Hamleta", bo nie mam go w pamięci. Od dawna chciałam poznać twórczość Nesbo, więc chyba mam idealną okazję ku temu. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta książka jest wyjątkowa, jeśli mówimy o teórczości Jo Nesbo. Z pewnością nie będzie miarodajnym tytułem, w stosunku do serii z Harrym Hole ;) polecam książkę „Człowiek nietoperz” lub w innym klimacie „Łowcy głów”, ta ostatni doczekała się nawet ekranizacji :)

      Usuń
  3. Cieszę się, że zajrzałam do Ciebie:) Jo Nesbo bardzo lubię i podejrzewam, że prędzej czy później jego najnowsze dzieło znalazłoby się w moich rękach. Teraz, wiedząc o takiej inicjatywie, świadomiej podejdę do lektury i pewnie już takie nawiązanie do Makbeta mnie nie zdziwi;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czekam w takim razie na Twoja opinię o tej książce. Mam nadzieję, że nie będziesz zawiedziona :)

      Usuń
  4. Większość lektur czytałam w szkole, ale teraz do nich powracam i mam inne spojrzenie na nie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W każdej spawie, również literackiej, z czasem zmienia nam się percepcja :) dzięki temu zawsze inaczej odbieramy sygnały, które do nas docierają :)

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie :) mam nadzieje, że książka przypadnie Ci do gustu :)

      Usuń
  6. Jestem jej bardzo ciekawa:D
    pozdrawiam serdecznie z nad filiżanki kawy:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że udało mi się Cię zainteresować :) miłej lektury!

      Usuń
  7. Nie znam autora, ale coraz bardziej jestem przekonana, że warto to zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie jestem zainteresowana. Nie dostrzegam w tej książce nic dla mnie ciekawego, oprócz motywu Makbeta, którego jednak nie potrafię wyobrazić sobie przełożonego, chociaż w części na współczesne realia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachowany został motyw, który znamy z książki Szekspira :) projekt jest naprawdę bardzo ciekawy :)

      Usuń
  9. Słyszałam o tym projekcie i mam w planach te książki. Po tę również chętnie sięgnę. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wow, nie słyszałam o tym projekcie. To GENIALNY pomysł. Będę śledzić i chyba coś o tym napisze u siebie, bo mnie strasznie zainspirowałaś :) A nawiązania do Szekspira u Nesbo to zdecydowanie coś dla mnie!

    OdpowiedzUsuń
  11. strach się przyznać ale w szkole lektury były dla mnie jak kara, za to teraz chętnie bym je czytała

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzę, że nie tylko ja miałam negatywne podejście do lektur podczas swojej edukacji szkolnej :D

      Usuń
  12. Jeśli chodzi o kryminał to chyba nikt inny nie mógł podjąć się tego gatunku. Jo Nesbo po raz kolejny udowodnił, że jest jednym z najlepszych pisarzy na tej półce i świetnie poradził sobie z dramatem Szekspira. Polecamy! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zupełnie inne przedstawienie znanej historii :) interesująco :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję!

Recenzja "Harry Potter i Przeklęte Dziecko"

Ta dziewczyna naprawdę czerpie z życia pełnymi garściami i bierze jak swoje

Ta dziewczyna naprawdę czerpie z życia pełnymi garściami i bierze jak swoje
Wywiad: Portal Warszawa i Okolice

Recenzja książki: Sodoma

Recenzja książki: Sodoma
Sodoma. Hipokryzja i władza w Watykanie