TRAVEL: KL Auschwitz

23:00

Są na mapie świata miejsca, których nie trzeba przedstawiać. Poszukując wakacyjnych inspiracji odwiedzamy zamki, pałace, muzea, ale jest wśród nich jedno, które wprawia w zadumę, każe zatrzymać się na krótką chwilę i pomyśleć o sensie naszego istnienia… KL Auschwitz, największy nazistowski obóz zagłady na południu Polski. 


Napis na bramie KL Auschwitz “Arbeit macht frei”, czyli Praca czyni wolnym, to jedno z największych kłamstw, w które wpajano więźniom obozu. Dziś wiemy, że nikt, kto ciężko pracował nie uszedł z życiem. Czasem o przeżyciu decydował łut szczęścia, czasem przypadek i zbieg okoliczności. Nie było reguły. W dni, w które baraki były przepełnione cały transport kierowano komór gazowych, w inne z kolei na rampie kolejowej przeprowadzano selekcję: kobiety, mężczyźni, dzieci, zdrowi, chorzy. Nikogo nie obchodził status społeczny, ilość pieniędzy czy zdrowie bliskich. Wszystkich traktowano źle, a niektórych jeszcze gorzej…


Podczas zwiedzania muzeum możecie zobaczyć baraki na terenie KL Auschwitz oraz Auschwitz Birkenau. Pierwsze - zimne, ale murowane, solidnie zbudowane. Drugie - stodoły bydlęce, murowane i drewniane, do których zimą wpadał śnieg, a letni skwar pozbawiał tchu. Kilkaset osób na drewnianych pryczach, wśród szczurów, wesz i bezwzględnych SS-manów. 




Wybrane baraki zaadaptowano na cele muzeum, przygotowując wystawy specjalne. Znajdziecie tam zdjęcia zamordowanych Żydów, Polaków, Romów i wszystkich europejskich narodowości. Będziecie mogli pochylić się nad dramatem milionów ludzi, którzy trafili do obozu zagłady, gdzie zostały po nich buty, walizki, naczynia, przybory codziennego użytku oraz pukle włosów, które naziści ścinali przed osadzeniem w baraku.


KL Auschwitz to enigmatyczne, przerażające miejsce, w którym po dziś dzień brakuje odpowiedzi na wiele pytań. Wyburzone krematoria, gigantyczne baraki, place apelowe i szubienica pośrodku miejsca, gdzie wśród piekła próbowano żyć normalnie…

Cytując słowa Zofii Nałkowskiej “...to ludzie ludziom zgotowali ten los”. 

You Might Also Like

26 opinii:

  1. Nigdy tam nie byłam, ale muszę pojechać. W takim miejscu powinno się być chociaż raz w życiu. Ja do tej pory byłam tylko w Sobiborze.

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłam tam w gimnazjum. Będzie z 10 lat temu. Cóż mogę napisać o tym miejscu: robi wrażenie i mrozi krew w żyłach.

    Pozdrawiam,
    http://tamczytam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam bardzo emocjonalne podejście do tamtych wydarzeń i dlatego też nie byłam w Auschwitz nigdy. Nie wiem, czy to dobra decyzja, aby podziwiać to miejsce niczym muzeum. Ze względu na szacunek do ludzi, którzy tam cierpieli nie powinno się tak swobodnie pochodzić do tego tematu. Nie wiem, czy ludzie, którzy tam cierpieli chcieliby tego, aby każdy człowiek mógł odwiedzić miejsce o którym praktycznie nic nie wie. Dla mnie to bardzo ciężka kwestia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Miejsce przerażające dla nas, współczesnych ludzi, którym takie bestialstwo nawet nie przychodzi do głowy. Każdy Polak choć raz powinien je odwiedzić.

    OdpowiedzUsuń
  5. Pamiętam, gdy byłam rok temu w Auschwitz. Interesuję się takimi rzeczami, dużo oglądam, dużo czytam, ale to nic w porównaniu do tego, aby być tam samemu. Stać, oglądać własnymi oczami. Tam wszystko bije cierpieniem. Piękne zakończenie wpisu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pamietam emocje jakie miałam kiedy odwiedziałm to miejsce. I za każdym razem czuje te same emocje...

    OdpowiedzUsuń
  7. Byłam tam w gimnazjum i nigdy tego nie zapomnę - bardzo smutne miejsce :(

    Sakurakotoo ❀ ❀ ❀

    OdpowiedzUsuń
  8. Chyba odwiedzenie tego miejsca jest nie na moje nerwy...

    OdpowiedzUsuń
  9. Wydaje mi się, że każdy powinien odwiedzić Auschwitz. Najlepiej, kiedy będzie już całkiem dojrzały i rozumie tragedię, jaką były te obozy. Ja byłam tam z klasą na wycieczce rok temu i nigdy tego miejsca nie zapomnę. Tylko zbliżając się do bramy już czuło się w powietrzu, że to nie było dobre miejsce, że było strasznie.

    OdpowiedzUsuń
  10. Byłam tam raz, wiele lat temu z rodzicami, ale pamiętam do dzisiaj każdy szczegół. Odwiedziny w tym miejscu wywarły na mnie wielkie wrażenie.
    O ile dobrze pamiętam nie można było wchodzić dzieciom w wieku poniżej x lat - nie pamiętam dokładnie poniżej ilu lat, ale pamiętam, że miałam iść na palcach, bo nie miałam odpowiedniego wieku...
    Po wyjściu długo nie mogłam się otrząsnąć, a obraz i klimat tego miejsca do dzisiaj pamiętam.

    OdpowiedzUsuń
  11. nie wiem czy odwazylabym sie odwiedzic to miejsce

    OdpowiedzUsuń
  12. Nigdy tam nie byłam, ale na pewno kiedyś udam się w taką emocjonalną podróż.

    OdpowiedzUsuń
  13. byłam kiedyś... niezapomniane doświadczenie piorunujące odcisnęło piętno na mnie... to niesamowite co człowiek człowiekowi...

    OdpowiedzUsuń
  14. Nigdy tam nie byłam, ale jak tylko widzę zdjęcia z tego miejsca aż mam ciarki jak pomyślę co przechodzili Ci biedni ludzi..

    OdpowiedzUsuń
  15. Nigdy nie byłam w tym przerażającym miejscu i nie wiem, czy psychicznie dałabym radę, żeby tam pozwiedzać.

    OdpowiedzUsuń
  16. Bylam kilka lat temu, ale do tej pory pamietam kazdy szczegol i uczucia, ktore mi towarzyszyly podczas pobytu. Kazdy powinien sie tam wybrac.

    OdpowiedzUsuń
  17. Warto odwiedzić chociaż raz w życiu,ja byłam dwa razy i na pewno pojadę trzeci w przyszłości.

    OdpowiedzUsuń
  18. Byłam i pamiętam do dziś. Cudowne zdjęcia zrobiła!!!

    OdpowiedzUsuń
  19. Chciałabym kiedyś tam pojechać, ale się boję :/

    OdpowiedzUsuń
  20. Nie byłam... Kiedyś pewnie zwiedzę, ale nie wiem czy jestem na to gotowa...

    OdpowiedzUsuń
  21. Nigdy tam nie byłam, ale kiedyś na pewno się wybiorę.

    OdpowiedzUsuń
  22. Byłam tam, dla mnie jest to przerażające miejsce po wyjściu zaczęłam płakać.

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie mogłabym odwiedzić tego miejsca. Wiele razy widziałam już zdjęcia i zawsze mam łzy w oczach, kiedy pomyślę o tym, co tam się działo.

    OdpowiedzUsuń
  24. Same zdjęcia już poruszają, a w tym obozie chyba bym się popłakała, co nie zmienia faktu, że mam zamiar tam pojechać.

    OdpowiedzUsuń
  25. Byłam tam jako uczennica podstawówki i mam wrażenie, że wtedy jeszcze nie do końca pojmowałam istotę tego miejsca. Bez dwóch zdań budzi ono emocje i choć wizyta w Auschwitz nie należy do najprzyjemniejszych, każdy Polak powinien ten obóz odwiedzić.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję!

Recenzja "Harry Potter i Przeklęte Dziecko"

Ta dziewczyna naprawdę czerpie z życia pełnymi garściami i bierze jak swoje

Ta dziewczyna naprawdę czerpie z życia pełnymi garściami i bierze jak swoje
Wywiad: Portal Warszawa i Okolice

Recenzja książki: Sodoma

Recenzja książki: Sodoma
Sodoma. Hipokryzja i władza w Watykanie